Każdy, kto kiedykolwiek cierpiał na sporadyczne lub przewlekłe migrenowe bóle głowy wie, jak bardzo bywa to bolesne i uciążliwe. Zazwyczaj sięgamy wtedy po silne farmaceutyki, które pomagają nam uśmierzyć ból.

Migrenowe bóle głowy są zazwyczaj określane jako efekt połączenia czynników genetycznych z czynnikami środowiskowymi. Jednak bardzo często po wyeliminowaniu niektórych czynników zewnętrznych okazuje się, że nasze geny niekoniecznie muszą być bezpośrednim podłożem bólu lub mogą jedynie sprawiać, że jesteśmy mniej odporni na czynniki zewnętrzne, które są rzeczywistą przyczyną.
Zanim więc sięgniemy po farmaceutyki, warto spróbować odnaleźć i wyeliminować przyczynę bólu głowy, a nie tylko zwalczać objawy. Co więcej, wyeliminowanie przyczyny pomoże nam zapobiec powrotowi migreny.

Poniżej kilka przykładów, które mogą pomóc w wyeliminowaniu bólu głowy.

Unikaj glutaminianu sodu – powszechnie stosowany wzmacniacz smaku.
Wiele produktów przetworzonych zawiera glutaminian sodu; aspartam; azotany; siarczyny; sztuczne, „naturalne” lub „identyczne z naturalnymi” dodatki smakowe i smaki, które mogą działać jak swego rodzaju chemiczny zapłon wywołujący bóle migrenowe.
Dla wielu osób wyeliminowanie tych składników z jadłospisu jest wystarczające, aby zmniejszyć częstotliwość lub intensywność bólu głowy. Niektórzy całkowicie pozbywają się migreny w ten sposób.

Pamiętajmy jednak, że coraz więcej osób jest świadomych chemicznych dodatków do żywności, czego efektem jest wymyślanie kolejnych nazw i określeń dla nich przez producentów. Przykładowo, w Stanach Zjednoczonych znienawidzony już przez dużą część społeczeństwa MSG (glutaminian sodu) od jakiegoś czasu jest obecny na etykietach produktów pod innymi nazwami, m.in. jako ekstrakt drożdżowy lub przyprawa ekstrakcyjna (ang. „yeast extract” oraz „spice extractive”).
Inne popularne składniki, które potencjalnie mogą zawierać wolny kwas glutaminowy to karagen, maltodekstryna, słód jęczmienny, syrop z ryżu brązowego, mleko w proszku, białko roślinne upostaciowane.

Jedz dużo bogatych w składniki odżywcze, świeżych produktów i unikaj alergenów.
Po tym, jak wyeliminujesz ze swojej diety produkty wywołujące bóle głowy, należy je zastąpić najlepiej organicznym, ekologicznym jedzeniem bogatym w składniki odżywcze, enzymy, antyoksydanty, witaminy i minerały.

Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że dość częstą przyczyną migrenowego bólu głowy są alergie pokarmowe. Dlatego też, należy być świadomym, jak poszczególne produkty działają na nasz organizm. Jeśli alergie pokarmowe występują, pomocna w tym może być dieta wykluczająca, która pomoże nam wyeliminować potencjalne alergeny takie jak między innymi gluten, przetworzone produkty nabiałowe, jajka, soja, drożdże, czy kukurydza. (więcej na temat nietolerancji pokarmowej pod linkiem:  http://faktydlazdrowia.pl/u-75-ludzi-wystepuje-nietolerancja-pokarmowa/)

Sprawdź poziom swoich hormonów.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak duży wpływ na rozwój migreny ma poziom hormonów. Zaburzenia równowagi hormonalnej również mogą być przyczyną bólu głowy, ale trudno jest to stwierdzić bez wykonania odpowiednich badań.
Doktor Mark Hyman zaleca, aby szczególnie kobiety w okresie menopauzy sprawdzały poziom estrogenu, którego zbyt duża ilość może potęgować migrenowe bóle głowy.

Zadbaj o spożywanie większej ilości magnezu.
Niedobory magnezu są bardzo powszechne wśród współczesnych, rozwiniętych społeczeństw i również mogą być przyczyną migren.
Badania opublikowane w 1996 roku w magazynie ‚Cephalalgia’ wykazały, że u osób, które przyjmowały doustnie dzienną dawkę magnezu w wysokości 600 mg, bóle migrenowe zmalały o 42% w ciągu trzech miesięcy.

Jeśli cierpisz również na inne dolegliwości, jak niepokój, bezsenność, rozdrażnienie, skurcze, zaparcia – może być to objaw niedoboru magnezu, który należy uzupełnić.

Pij wodę.
Niestety dzisiaj bardzo mało osób zwraca uwagę na odpowiednie nawodnienie i odżywienie swojego organizmu poprzez picie czystej wody. Zazwyczaj w ciągu dnia pijemy kawę, wysoko słodzone napoje gazowane oraz słodzone soki itp. Zapominamy, jak bardzo ważne jest picie dużej ilości czystej wody, która oczyszcza komórki całego organizmu.

Źródła:

http://www.foxnews.com/health/2012/07/17/natural-remedies-for-migraine-headaches/
http://www.gelstatmigraine.com/product-info/feverfew-ginger
http://health.howstuffworks.com/wellness/natural-medicine/herbal-remedies/feverfew-herbal-remedies.htm
http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/how-to-eliminate-migraine_b_451311.html
http://www.huffingtonpost.com/2012/07/12/natural-migraine-relief_n_1666726.html
http://www.fluoridealert.org/issues/health/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8792038
http://www.truthinlabeling.org/hiddensources.html