Instytut Nietolerancji Pokarmowej Australii (Food Intolerance Institute of Australia) wskazuje, że u 75% ludzi występują różnego rodzaju nietolerancje na jedzenie.

Pozostają one jednak bardzo często nie zauważone lub nie są łączone z nietolerancją pokarmową, ponieważ mają łagodny, sporadyczny lub bardzo zróżnicowany charakter. Wykrycie ich jest więc często dość trudne i kłopotliwe.
Osobom, które przypuszczają, że nietolerancja pokarmowa dotyczy również ich, ale nie są tego pewne lub nie potrafią określić dokładnych objawów, podpowiadamy na co zwrócić szczególną uwagę.

Siedem częstych objawów nietolerancji pokarmowej

  • uczucie zmęczenia po posiłku
  • niestrawność
  • przewlekłe bóle głowy i migreny
  • zaparcia lub biegunki
  • wzrost tempa bicia serca lub nagłe palpitacje
  • reakcje skórne, takie jak wysypki i pokrzywki
  • zmiany emocjonalne

Senność i uczucie zmęczenia po posiłku jest bardzo powszechnym objawem nietolerancji pokarmowej, ale jednocześnie bardzo łatwym do zaobserwowania. Wystarczy zwrócić uwagę na to, jak reaguje nasz organizm na konkretne produkty, a następnie eliminować je jeden po drugim, obserwując zachodzące zmiany.

Wzdęcia, gazy oraz uczucie, że pokarm zalega w jelitach i nie jest trawiony w odpowiednim czasie, mogą również wskazywać na nietolerancję pokarmową. W tym wypadku zastosowanie eliminacji niektórych produktów i konkretnych posiłków również pozwoli zaobserwować, co wywołuje niepożądane efekty.

Cukry przetworzone, pasteryzowane i homogenizowane produkty mleczne, glutaminian sodu (MSG), tłuszcze trans, genetycznie modyfikowane organizmy oraz wiele innych, powszechnych w produktach substancji przetworzonych, u wielu osób wywołuje bóle głowy i migreny.

Zaparcia i biegunki mogą być szczególnie związane z nietolerancją pokarmową jeśli pijesz dużo czystej wody, jesz odpowiednio duże ilości świeżych warzyw i owoców a mimo to, występują.

Jeśli po posiłku twoje tętno wyraźnie wzrasta, zwróć szczególną uwagę na to, co zjadłeś. Pamiętaj, że naturalnym zjawiskiem jest to, że po posiłku przyspiesza metabolizm. Jednak układ krążenia nie powinien reagować w tak drastyczny sposób.

Jeżeli zauważysz uczucie swędzenia lub poparzenia skóry po posiłku – ale nie jest to bardzo silny i nieprzyjemny objaw pełnej alergii – może to być nietolerancja pokarmowa. Tego rodzaju stan zapalny może objawiać się również jako ból stawów.

Zmiany emocjonalne są również często przeoczonym objawem nietolerancji pokarmowej. Jeśli twój nastrój zmienia się na gorsze po konkretnym posiłku, stajesz się nerwowy lub rozdrażniony, bardzo możliwe, że cierpisz na nietolerancję pokarmową.

Dieta eliminacyjna – znana również jako dieta wykluczająca – jest dobrym pomysłem, aby we własnym zakresie podjąć próbę zidentyfikowania uczulających produktów. Możemy również wyeliminować z jadłospisu produkty takie, jak produkty mleczne, pszenica, drożdże, jaja, orzechy, ryby, soja – na 4-6 tygodni – a następnie zaobserwować reakcje organizmu.

Źródła:

http://www.northjersey.com/news/188625831_Food_sensitivities_vs__allergies.html

http://www.cncahealth.com/health-info/general/uncovering-food-allergies-sensitivities.htm

http://www.mindbodygreen.com/0-7482/10-signs-youre-gluten-intolerant.html

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/zero-tolerance-is-food-sensitivity-a-fad-403466.html

http://www.huffingtonpost.com/dr-mark-hyman/food-allergy_b_1301271.html

1 KOMENTARZ

  1. […] Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że dość częstą przyczyną migrenowego bólu głowy są alergie pokarmowe. Dlatego też, należy być świadomym, jak poszczególne produkty działają na nasz organizm. Jeśli alergie pokarmowe występują, pomocna w tym może być dieta wykluczająca, która pomoże nam wyeliminować potencjalne alergeny takie jak między innymi gluten, przetworzone produkty nabiałowe, jajka, soja, drożdże, czy kukurydza. (więcej na temat nietolerancji pokarmowej pod linkiem:  http://faktydlazdrowia.pl/u-75-ludzi-wystepuje-nietolerancja-pokarmowa/) […]

Comments are closed.