Różne orzechyJuż wiemy, że zwiększone spożycie orzechów jest związane z obniżonym ryzykiem wystąpienia poważnych chorób przewlekłych, w tym choroby serca i cukrzycy. Ale czy osoby, które jedzą orzechy, faktycznie dłużej żyją? Badania kliniczne wykazały, że orzechy pomagają obniżyć poziom cholesterolu i utlenianie oraz poprawiają funkcje tętnic i poziom cukru we krwi, ale czy to wszystko przekłada się na długowieczność? Naukowcy z Harvardu zbadali związek między spożyciem orzechów i późniejszymi zgonami u ponad stu tysięcy ludzi śledzonych przez dziesięciolecia. W tym czasie dziesiątki tysięcy zmarło, ale ci, którzy jedli orzechy codziennie, żyli znacznie dłużej. U codziennych konsumentów orzechów odnotowano mniej zgonów z powodu raka, chorób serca, oraz mniej zgonów z powodu chorób układu oddechowego. I tak było po uwzględnieniu innych czynników stylu życia. Tak więc, konsumenci orzechów żyli znacznie dłużej, niezależnie od tego czy byli starsi lub młodsi, grubsi lub chudsi, czy wykonywali więcej ćwiczeń fizycznych lub czy palili, pili i jedli inne pokarmy, które mogłyby mieć wpływ na śmiertelność.

Jednak orzechy zawierają dużą ilość tłuszczu, więc istnieją obawy, że częste spożywanie orzechów może powodować przyrost masy ciała. Jednak, nie to odkryto, w rzeczywistości inne badania powiązały zużycie orzechów ze szczuplejszą talią, mniejszym przyrostem masy ciała i mniejszym ryzykiem otyłości. Jeśli spojrzymy na wszystkie badania razem wzięte, wyniki są praktycznie jednoznaczne. Diety wzbogacone o orzechy nie wydają się wpływać na masę ciała, wskaźnik masy ciała lub obwód talii. Tak tylko dla potrzeb ilustracji, oto jedno z ostatnich takich badań: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed, w których nakazano osobom badanym, aby dodały zero, 70, lub 120 pistacji do swojej codziennej diety, jako przekąskę popołudniową przez trzy miesiące, a wyniki wyglądały tak: Różne orzchyNie można nawet ustalić, który znacznik jest który, czy nie jedli orzechów, czy też, jedli ponad 100 dziennie. Stąd, jak się wydaje, dodanie orzechów, około 1 do 2 małych garści dziennie, byłoby wskazane, aby zapewnić różne korzyści zdrowotne bez ryzyka przyrostu masy ciała, a to, co było pozytywne w przypadku tego przeglądu to fakt, że nie było żadnych widocznych powiązań z przemysłem orzechów.

Ile orzechów mamy jeść? Niewiele. Zaledwie kilka porcji tygodniowo może wydłużyć naszą żywotność i obniżyć wskaźnik zachorowania na raka, ale wygląda na to, że musimy kontynuować regularne spożywanie. W badaniu PREDIMED, gdy osobom spożywającym orzechy od dłuższego czasu kazano obniżyć poziom spożycia orzechów lub zamienić je na oliwę z oliwek, w ciągu pięciu lat trwale stracili większość korzyści związanych z długowiecznością. Tylko w grupie, która zaczynała ze spożyciem orzechów i kontynuowała jedzenie co najmniej takiej samej ilości orzechów, uczestnicy umierali znacznie rzadziej.

Autor: dr Michael Greger

Źródła:
http://nutritionfacts.org/
https://www.youtube.com/watch?v=cBZj9PPo_g8
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24256379
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23044160
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23866098
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23866107
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23595878
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22472037