Świeży sokBadania takie jak to: ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23990623 – w którym naukowcy z Harvardu odkryli, że spożywanie całych owoców, takich jak jagody, winogrona i jabłka, było istotnie powiązane z niższym ryzykiem cukrzycy typu 2, natomiast większe spożycie soku owocowego wiązało się z większym ryzykiem cukrzycy typu 2 – podkreśla dramatyczną różnicę między jedzeniem całych owoców a piciem soku owocowego.

Jeśli jesz jabłka, twój cholesterol się obniża, w porównaniu do picia soku z jabłek [przedstawione na poniższej wykresie – przyp. red.], ale pozostawmy niewiele błonnika – naturalnie mętny sok jabłkowy – a różnica będzie widoczna:Sok jabłkowy

Wcześniej uważano, że błonnik był tylko środkiem wypełniającym, który pomagał w poprawnym działaniu jelit. W rzeczywistości można uzyskać ten sam efekt przeczyszczający z niestrawnymi cząstkami tworzywa sztucznego. Podajmy ludziom kilka łyżek krojonej rurki z winylu i można zwiększyć objętość stolca, jego częstotliwość i konsystencję. Tak więc, włókna są postrzegane jako podobna, obojętna, niestrawna substancja.

Teraz jednak wiemy, że błonnik jest trawiony przez bakterie jelitowe [ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22747080], które wytwarzają z niego kwasy tłuszczowe o krótkim łańcuchu, mające szereg korzyści zdrowotnych, takich jak zahamowanie rozwoju złych bakterii, zwiększanie absorpcji minerałów – na przykład, eksperymentalnie podawane doodbytniczo, w organizmie ludzkim mogą stymulować absorpcję wapnia. W takim stopniu, że można zwiększyć gęstość mineralną kości u nastolatków, po prostu podając im włókna naturalnie występujące w żywności, takiej jak cebula, szparagi czy banany. Nasze dobre bakterie również stosują błonnik w celu utrzymania prawidłowej struktury i funkcji jelit, łagodzenia lub zapobiegania biegunkom oraz  stymulacji pięciokrotnego zwiększenia przepływu krwi okrężnicy, a także wchłaniania płynów i elektrolitów. Głównym paliwem dla komórek wyściełających naszą okrężnicę jest maślan, który nasze dobre bakterie wytwarzają z błonnika. Więc my je karmimy a one odwdzięczają się tym samym.

Ale jeśli różnica między owocami a sokiem owocowym to tylko błonnik, dlaczego przemysł spożywczy nie może po prostu dodać trochę błonnika do soku? Dlaczego sok z dodatkiem błonnika nie jest równy sokowi z całego owocu? Powodem jest fakt, że usuwamy znacznie więcej niż tylko sam błonnik, gdy robimy sok z owoców i warzyw. Tracimy wszystkie składniki odżywcze, które są związane z błonnikiem.

Już w latach 80-tych badania stwierdzały rozbieżności co do ilości błonnika w chlebie świętojańskim za pomocą dwóch różnych metod. Istniała różnica 21,5%, która została zidentyfikowana nie jako błonnik, ale jako nie dające się wyekstrahować polifenole, klasa fitoskładników, które – jak się uważa – posiadają szereg korzyści zdrowotnych. W świetle tych wyników, warto zauważyć, że niektóre z objawów powiązanych z przyjmowaniem błonnika roślinnego, mogą rzeczywiście wynikać z obecności tych polifenoli.

Nie dające się wyekstrahować polifenole, zwykle ignorowane, to lwia część polifenoli w diecie. Większość fitoskładników polifenoli w roślinach jest związanych z błonnikiem.

Te tak zwane „brakujące” polifenole przemieszczają się do naszego jelita grubego a następnie są uwalniane przez naszą korzystną florę bakteryjną, i potem dopiero mogą być wchłaniane do naszego organizmu. Te fitoskładniki w „soku” owocowym i warzywnym, mogą być jedynie wierzchołkiem góry lodowej.

Autor: dr Michael Greger 

Źródła:
http://nutritionfacts.org/
https://www.youtube.com/watch?v=U6tyu1Df1d4
http://www.researchgate.net/publication/230052925_Effect_of_Condensed_Tannins_in_the_Analysis_of_Dietary_Fiber_in_Carob_Pods
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf00043a017
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20540148
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22747080
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23095074
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23271615
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23990623
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22813423
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16087995
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1834981/
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-3010.2008.00710.x/full