pomegranate juice and Red pomegranate fruitByć może słyszałeś już, że picie świeżego soku z owoców i warzyw z upraw ekologicznych może być korzystne dla zdrowia. Jednak niektóre soki odznaczają się szczególnie silnym działaniem.

Sok z buraków

Badania wykazały, że sok z buraków skutecznie zwiększa poziom energii i obniża ciśnienie krwi.

Sok z buraków pomaga obniżyć ciśnienie krwi ze względu na wysokie stężenie azotanów. Organizm przekształca azotany w tlenek azotu, związek, który stymuluje przepływ krwi. Może to obniżyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Azotany z soku z buraków mogą również polepszyć wydolność fizyczną. Badanie z 2010 r. wykonane na Uniwersytecie Exeter (University of Exeter) wykazało, że mężczyźni, którzy pili sok z buraków doświadczyli lepszej wytrzymałości podczas ćwiczeń. Wykonano również inne podobne badania, które wykazały podobne wyniki.

Ponieważ gotowanie lub fermentowanie buraków obniża niektóre ich właściwości zdrowotne, korzystniej jest spożywać je w formie soku, zamiast jeść gotowane. Picie zaledwie jednej lub dwóch szklanek soku z buraków dziennie, może w znacznym stopniu pozytywnie wpłynąć na twoje zdrowie.

Sok z pomidorów

Kolejny szczególnie korzystny sok, to sok pomidorowy. Pomidory są bogatym źródłem likopenu, potężnym przeciwutleniaczem, który usuwa wolne rodniki.

Badania wykazały, że dieta bogata w likopen pomaga obniżyć ryzyko nowotworów, a nawet udaru mózgu. Naukowcy uważają, że likopen może wzmocnić układ immunologiczny, zapobiegać skrzepom krwi, zmniejszyć stany zapalne, obniżyć ryzyko udaru mózgu.

Pomimo, że pomidory nie są jedynym źródłem zawierającym likopen, są jednak najlepszym. Zalecane jest, aby spożywać duże ilość likopenu codziennie, aby skorzystać z jego zdrowotnych właściwości, a sok z pomidorów umożliwi łatwiejsze spożycie większych ilości.

Dobrym pomysłem jest dodanie nieco tłuszczu, jak np. oliwa z oliwek, do soku z pomidorów. Pomoże to w przyswajaniu likopenu.

Sok z granatów

Ponieważ wiele soków z owoców ma wysoką zawartość cukru, lepiej nie pić ich zbyt dużo i skupić się w zamian na sokach z warzyw. Jednak sok z granatów jest jednym z najlepszych soków owocowych, jakich można się napić.

Sok z granatów zawiera duże ilości przeciwutleniaczy. Wykazano, że obniża ciśnienie krwi i poprawia zdrowie sercowo-naczyniowe, jednak efekty wydają się być krótkoterminowe. Badanie Narodowego Instytutu Raka w USA (NCI – ang. National Cancer Institute) wykazało, że sok z granatów pomaga zwolnić rozwój raka prostaty.

Naukowcy z Uniwersytetu Królowej Margaret (Queen Margaret University) w Edynburgu odkryli, że sok z granatów podnosi poziom testosteronu, hormonu, który zwiększa popęd seksualny zarówno u mężczyzn, jak i kobiet. Testosteron obniża również poziom stresu i poprawia nastrój.

Inne znakomite soki

Jest oczywiście o wiele więcej soków, które są dla nas zdrowe. Sok z marchwi jest pełen witaminy A, znakomitej dla zdrowia naszych oczu. Natomiast sok z ogórków jest zdrowy dla skóry.

Można kupić gotowy świeży sok, jeśli mieszkamy niedaleko baru ze świeżymi sokami, ale lepszą metodą jest zakupienie wyciskarki do soków, aby samemu je robić. Jest to bardziej ekonomiczne długoterminowo, a można się przy tym świetnie bawić, eksperymentując z różnymi owocami i warzywami.

Dodanie świeżego soku z owoców i warzyw do diety jest świetnym pomysłem, lecz w przeważającej części powinny być dodatkiem, a nie substytutem pożywienia. Należy pamiętać, że ciało potrzebuje również błonnika zawartego w całych owocach i warzywach.

Jeśli masz problem z konsekwentnym działaniem…

Kluczem do postępu w przypadku „planu sokowego” (lub innych inicjatyw zdrowotnych) jest konsekwencja. Aby doświadczyć prawdziwych korzyści, trzeba trzymać się tego przez dłuższy czas. Wszyscy to wiemy.

Jeśli już wiesz, jak ważne są surowe soki, lecz nie działasz konsekwentnie, należy zastanowić się, dlaczego tak jest.

Dla wielu osób, powodem jest auto-sabotaż. Wiesz, co powinieneś robić dla zdrowia, lecz tkwisz przy starych, znanych nawykach, które ci nie służą. Uwolnienie się z tych nawyków i zobowiązanie się do zdrowego trybu życia jest jedną z najważniejszych rzeczy, jakie można zrobić.

Autor: Mike Bundrant

Źródła:
http://www.naturalnews.com/042320_juicing_pomegranate_beetroot.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23640589
http://www.webmd.com/food-recipes/features/truth-about-beetroot-juice
http://www.health.harvard.edu/blog/lycopene-rich-tomatoes-linked-to-lower-stroke-risk-201210105400
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22648092
http://www.cancer.gov/cancertopics/pdq/cam/prostatesupplements/healthprofessional/page5
http://www.endocrine-abstracts.org/ea/0028/ea0028p313.htm