Tired businesswomanCiągłe uczucie zmęczenia pomimo wyspania się nocą, może być oznaką niedoboru żelaza. Według Mary Bolster – redaktor naczelnej czasopisma Natural Health – zmęczenie jest najpowszechniejszą oznaką anemii, oznaczającej niedobór żelaza we krwi.

Mary Bolster podaje inne oznaki niedoboru żelaza, takie jak: blada skóra ze względu na brak tlenu we krwi, nietypowe reakcje na stres, problemy z koncentracją, a nawet nadzwyczajną ochotę na przeżuwanie. Tłumaczy również, że długotrwały poważny niedobór może doprowadzić do uczucia podobnego do zawału serca. W rzeczywistości, symptomy takie jak płytki oddech mogą być raczej oznaką niedoboru żelaza, którego nie leczyliśmy, niż oznaką zawału serca.

Alice Mackintosh, dietetyk, podkreśla, jak ważną rolę żelazo odgrywa w organizmie. „Żelazo jest niezbędne dla licznych wysoce złożonych procesów, które w sposób ciągły mają miejsce w ciele na poziomie molekularnym i które są niezbędne dla ludzkiego życia. Skutki niedoboru mogą więc być daleko sięgające”.

Najlepsze pożywienie, aby podnieść poziom żelaza

Aby pomóc uzupełnić żelazo w organizmie, zaleca się w pierwszej kolejności suplementy żelaza. Równie wysoce zalecane jest spożywanie żywności z wysoką zawartością żelaza. Niektóre mięsa polecane są dla osób, które potrzebują więcej żelaza, lecz dla osób, które stosują zdrową, bezmięsną dietę, są również inne możliwości. Na przykład, Amerykańskie Centrum Zwalczania i Zapobiegania Chorobom (CDC) wskazuje prażone pestki dyni, gotowany szpinak i fasolę białą jako dobre źródła żelaza. Inne pożywienie, które również zawiera wysoki poziom żelaza, to melasa z trzciny cukrowej, która posiada 7,2 mg żelaza w dwóch łyżkach stołowych oraz fasola limeńska.

Możemy w prosty sposób sprawdzić, czy towarzyszy nam niedobór żelaza, poprzez badanie krwi. Test powinien zbadać poziom hemoglobiny, hematokrytu oraz liczby krwinek czerwonych, z których wszystkie są wskaźnikiem obecności żelaza we krwi.

Źródła:

http://www.naturalnews.com/045211_iron_deficiency_fatigue_levels.html
http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/05/15/iron-deficiency-health-symptoms_n_5328864.html?utm_hp_ref=health-news&ir=Health+News
http://www.naturalnews.com/031306_dietary_iron.html
http://www.cdc.gov/nutrition/everyone/basics/vitamins/iron.html#Iron%20Sources
https://www.youtube.com/watch?v=YPABDNvOPXA