Przez ostatnich dziesięć lat eksperci z dziedziny odżywiania wiedzieli, że niektóre rodzaje żywności, spożywane w całości – w naturalnej i nieprzetworzonej formie – sprzyjają pełni zdrowia poprzez stymulowanie wrodzonych reakcji układu odpornościowego, podczas gdy praktycznie wszystkie pokarmy rafinowane oraz tłuszcze utwardzone, przyczyniają się do rozwoju chorób.
Z rozległych badań naukowych wynika, że związki ochronne, które chronią rośliny przed chorobami, mogą odnosić podobny skutek, jeśli będą spożywane przez ludzi. Resweratrol obecny najczęściej w czerwonych winogronach i pterostilben pochodzący z jagód (borówka czarna), działają wspólnie z naszą naturalną rezerwą witaminy D, aby pobudzać nasz układ odpornościowy i zapobiegać przewlekłym chorobom.
Naukowcy tworzący zespół w Linus Pauling Institute z Oregon State University opublikowali informacje na temat swojego badania w czasopiśmie Molecular Nutrition and Food Research, gdzie wyjaśnili, jak dwa naturalne związki wzmacniają reakcje immunologiczne i są w stanie znacznie obniżyć ryzyko rozwoju wielu przewlekłych chorób. Naukowcy przeanalizowali 446 występujących w naturze związków pochodzących ze świeżych owoców i warzyw, aby następnie stwierdzić, że resweratrol obecny w winogronach oraz pterostilben z jagód, miały istotny wpływ na zwiększanie ekspresji przeciwbakteryjnego peptydu, jakim jest ludzka katelicydyna – inaczej mówiąc gen CAMP, który bierze udział w funkcjonowaniu układu immunologicznego.
Pochodne stilbenów z czerwonych winogron i jagód stymulują gen CAMP w celu zwiększenia reakcji immunologicznej.
Główny autor badania, dr Adrian Gombart, zauważa: „Na tle setek przeanalizowanych związków, jedynie te dwa się wyróżniały … Ich współdziałanie z witaminą D w celu zwiększenia ekspresji genu CAMP było zauważalne, a zarazem intrygujące. To niezwykle ciekawa interakcja„. Badania przeprowadzono za pomocą laboratoryjnych hodowli komórek w oparciu o ustalony potencjał niektórych produktów spożywczych do poprawy ludzkiej reakcji immunologicznej. Dziesiątki wcześniejszych badań wykazały, że resweratrol może poprawić funkcjonowanie układu krążenia i wykazuje działanie zapobiegawcze w walce z rakiem, poprzez likwidowanie stanów zapalnych, które sprzyjają rozwojowi chorób.
To badanie rozwinęło się wokół odkrycia, że gen CAMP odgrywa kluczową rolę w działaniu wrodzonego systemu odpornościowego i zapewnia organizmowi pierwszą linię obrony zdrowotnej oraz zdolność do zwalczania infekcji bakteryjnych. Badanie to jest pierwszym, które pokazuje, że spożywanie jednocześnie czerwonych winogron i jagód, pobudza aktywację witaminy D w celu ekspresji genu CAMP i zwiększenia naturalnej reakcji odpornościowej na czynniki chorobotwórcze.
Zespół badawczy stwierdził, że resweratrol i pterostilben wytwarzane przez rośliny w celu zwalczania infekcji, mają wpływ na niektóre szlaki sygnałowe u ludzi, pozwalające witaminie D wykonywać swoje zadania. Naukowcy wyjaśnili, że połączenie tych związków z witaminą D ma istotnie większy wpływ biologiczny niż wpływ któregokolwiek z nich osobno. Osoby dbające o zdrowie powinny jeść od 3 do 5 porcji czerwonych winogron i jagód tygodniowo, aby zwiększyć odporność organizmu i niwelować braki odpornościowe sprzyjające rozprzestrzenianiu się chorób.
Autor: John Phillip
Źródło:
http://www.naturalnews.com/042224_flavonoids_immune_response_pterostilbene.html
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/mnfr.201300266/abstract
http://oregonstate.edu/ua/ncs/archives/2013/sep/red-grapes-blueberries-may-enhance-immune-function
http://www.medicalnewstoday.com/releases/266266.php
http://science.naturalnews.com/Stilbenoids.html
































