Roślinny strączkowe a cholesterolWcześniej już wspominałem o efektach przeciwcukrzycowych i zapobiegających otyłości różnych fitozwiązków zawartych w roślinach strączkowych, ale oferują one również ochronne efekty dla układu krążenia. Związki zawarte w roślinach mogą mieć znaczący wpływ na cały system opieki zdrowotnej, mogą zapewnić terapeutyczne korzyści dla zdrowia, w tym zapobieganie i / lub leczenie chorób i zaburzeń. Posiadają działanie przeciwutleniające, przeciwzapalne, ochronne dla wątroby, obniżające poziom cholesterolu, obniżające ciśnienie krwi, jak również zapobiegające procesowi starzenia się, cukrzycy, osteoporozie, uszkodzeniom DNA, chorobom serca i innym zaburzeniom. Na przykład, osoby nie spożywające roślin strączkowych w swojej codziennej diecie, mogą być czterokrotnie bardziej narażone na wysokie ciśnienie krwi.

Rośliny strączkowe, takie jak ciecierzyca, były stosowane w leczeniu nadciśnienia tętniczego i cukrzycy przez tysiące lat. Oto, co mogą zrobić dla poziomu cholesterolu. Naukowcy zastosowali dla osób uczestniczących w badaniu dietę o wysokiej zawartości tłuszczu, tak, aby była na poziomie porównywalnym do poziomu cholesterolu w świecie zachodnim, około 206. Zamienili część ziaren na ciecierzycę i w ciągu pięciu miesięcy ich poziom cholesterolu spadł o 20% do 160, prawie do celu, około 150. Spadek o ponad 15% u większości badanych osób, jego utrzymujące się działanie w czasie długoterminowego podawania, nie tylko wskazuje na wyraźny wpływ, ale pokazuje, że jest lepsze od wielu znanych substancji obniżających poziom cholesterolu.

W innym randomizowanym badaniu skrzyżowanym, dodając dwie porcje dziennie soczewicy, ciecierzycy, fasoli lub grochu, obniżono poziom cholesterolu tak bardzo, że wielu uczestników miało poziom poniżej zakresu, dla którego zwykle przepisywane są statyny.

Ale chciałbym jeszcze wrócić do poprzedniego badania i zwrócić na coś uwagę. Uczestnicy rozpoczęli na diecie niskotłuszczowej. O tak niskiej zawartości tłuszczu, że ich cholesterol był na poziomie 123, w strefie bezpiecznej. Tylko po dodaniu do ich diety tłuszczów nasyconych byli w stanie zwiększyć ich poziom cholesterolu do poziomu typowo amerykańskiego, który mogli po tym złagodzić, dodając ciecierzycę do ich nowej kiepskiej diety, ale byłoby lepiej, gdyby po prostu jedli zdrowiej. Zdrowa dieta z dużą ilością roślin strączkowych.

Autor: dr Michael Greger 

Źródła: 
http://nutritionfacts.org/
https://www.youtube.com/watch?v=GLV_OSneMqU
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1984910/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23398387
 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22916806
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22916805
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1641439
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1984917/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1984917/