Tasty blueberriesNie można nie być zdumionym na wieść, że blisko 30 milionów mężczyzn, kobiet i dzieci cierpi obecnie z powodu druzgocących skutków rozpoznania cukrzycy, gdyż choroba ta dotyka według statystyk niemal 10% populacji USA. Jeszcze poważniej sytuacja wygląda w ustach pracowników służby zdrowia, którzy twierdzą, że liczba przypadków nierozpoznanej cukrzycy i osób na skraju choroby może przybliżać całkowitą liczbę zagrożonych do ok. 20% wszystkich Amerykanów.

Wielu ludzi będzie cierpieć na zagrażające życiu skutki powikłań cichego zabójcy – cukrzycy, niczego nie podejrzewając. Wśród owych powikłań można wymienić takie jak: neuropatia, niewydolność nerek, utrata wzroku, znacznie zwiększone ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, jak również nagły zgon z powodu zawału serca.

Zespół badawczy naukowców z Harvard School of Public Health opublikował wyniki swojej pracy w British Medical Journal, które pokazują w jaki sposób jedzenie owoców w całości, zwłaszcza borówek, winogron i jabłek ściśle wiąże się z obniżaniem ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2. Wyniki te stoją w sprzeczności wobec popularnego przekonania, że picie soków z owoców jest zdrowe, ponieważ badanie ujawniło, że te naładowane cukrem napoje w rzeczywistości zwiększają ryzyko cukrzycy. Jest to pierwsze badanie, w którym przeanalizowano wpływ spożywania poszczególnych owoców w całości na ryzyko wystąpienia choroby.

Cukry zawarte w całych owocach wiążą się z błonnikiem, zapobiegając skokom glukozy prowadzącym do zagrożenia cukrzycą

W badaniu wzięło udział 187 382 mężczyzn i kobiet bez cukrzycy, chorób układu sercowo-naczyniowego czy raka w momencie rozpoczęcia procesu badawczego. Naukowcy wykorzystywali kwestionariusze dietetyczne co cztery lata, aby określić częstotliwość i ogólny poziom spożycia owoców i soków owocowych. W szczególności zespół skoncentrował się na konsumpcji konkretnych owoców uwzględnionych w wynikach, w tym winogron lub rodzynek; brzoskwiń, śliwek lub moreli; śliwek suszonych; bananów; kantalup; jabłek lub gruszek; pomarańczy; grejpfrutów; truskawek oraz borówek. Naukowcy przyjrzeli się również spożyciu soków z jabłek, pomarańczy, grejpfrutów oraz innych owoców.

Główny autor badania, dr Qi Sun zauważa: „Podczas gdy owoce są zalecane jako środek zapobiegania cukrzycy, poprzednie badania wykazały dość mieszane dane dotyczące całkowitej konsumpcji owoców. Nasze wyniki stanowią nowatorskie dowody wskazujące, że niektóre owoce mogą mieć szczególnie korzystne działanie w procesie obniżania ryzyka cukrzycy”. Naukowcy stwierdzili, że ludzie, którzy jedli przynajmniej dwie porcje konkretnych owoców w całości każdego tygodnia, zwłaszcza takich jak borówki, winogrona i jabłka, wykazywali zmniejszone ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 aż o 23% w porównaniu do tych, którzy jedli mniej niż jedną porcję miesięcznie.

Badanie dowiodło również, że spożywanie jednej lub więcej porcji soku każdego dnia zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 aż o 21%

Dodatkowo, badacze odkryli, że zamiana trzech porcji soku pitych tygodniowo na całe owoce spowodowała zmniejszenie ryzyka cukrzycy o 7%. Autorzy wspomnianego badania stwierdzili: „Nasze dane nadal wspierają aktualne zalecenia w sprawie zwiększenia spożycia całych owoców, lecz nie promują soków z owoców jako środka ku zapobieganiu cukrzycy (…) nasze nowe wnioski mogą pomóc udoskonalić to zalecenie mające na celu ułatwienie walki z cukrzycą”.

Osoby nastawione na zdrowy tryb życia zaniepokojone nadmiarem cukru pochodzącym z jedzenia owoców mogą teraz bezpiecznie dodawać od 3 do 5 porcji całych owoców cotygodniowo, aby obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę i czerpać korzyści ze zdrowej dawki naturalnych antyoksydantów w celu dalszego zapobiegania wystąpienia tej przewlekłej choroby.

Autor: John Phillip

Źródło:
http://www.naturalnews.com/042173_whole_fruits_diabetes_reduced_risk.html
http://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/eating-whole-fruits-linked-to-lower-risk-of-type-2-diabetes/
http://www.medicalnewstoday.com/articles/265410.php
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130829214603.htm