Cinnamon SticksWśród osób zajmujących się naturalnymi środkami prozdrowotnymi powszechnie wiadomo, że cynamon może skutecznie regulować poziom cukru we krwi. Dzięki tej właściwości stanowi on naturalną i nieszkodliwą opcję dla milionów diabetyków na całym świecie. W rzeczywistości,  zastosowanie cynamonu w leczeniu cukrzycy  często postrzegane jest jako jedno z najprostszych i skutecznych rozwiązań.

Lecz nie wszystkie „cynamony” zostały równie hojnie obdarzone tą właściwością. Cynamon dostępny w lokalnym sklepie spożywczym może faktycznie obniżać poziom cukru we krwi, lecz jego droższa odmiana może sprawić się jeszcze lepiej.

Najprawdopodobniej cynamonem, który mamy już w swojej kuchni, jest cynamon kasja. Jest on bardziej pospolity i sprzedawany w większości sklepów spożywczych. Jednak łagodniejszym kuzynem kasji jest cynamon cejloński (Cinnamomum verum lub Cinnamomum zeylanicum), który może być bezpieczniejszy do przyjmowania w większych dawkach.

Cynamon cejloński otrzymywany jest z niewielkiego drzewa pochodzącego ze Sri Lanki, natomiast cynamon kasja pochodzić może z Chin, Indonezji i kilku innych krajów. Kasja ma silniejszy, bardziej „pikantny” aromat i ciemniejszy kolor. Ana Sortun, główny kucharz restauracji Oleana w Cambridge w stanie Massachusetts twierdzi, że cynamon cejloński ma „lżejsze, bardziej żywe nuty cytrusowe”.

Jedna metaanaliza cynamonu, której wyniki opublikowano w zeszłym roku w czasopiśmie Annals of Family Medicine, wykazała, że przyprawa ta może w istotnym stopniu obniżać u ludzi poziom cukru i cholesterolu we krwi, lecz badanym cynamonem był cynamon cejloński, a nie cynamon kasja. Analiza obejmowała 10 badań i łącznie 543 pacjentów. Dawki stosowane w badaniach wahały się od 120 mg do 6 g na dobę.

Większość badań nad korzyściami ze stosowania cynamonu przeprowadzono z użyciem bardziej pospolitej odmiany – cynamonu kasja. Wykazały one, że zdolność tej przyprawy do obniżania poziomu cukru we krwi jest umiarkowana – około 3 do 5%. Jedynym problemem może być tu – według niektórych – fakt, że duże dawki kasji mogą, u wrażliwych osób, być toksyczne dla wątroby.

W cynamonie kasja występuje duże stężenie związku o nazwie kumaryna. Wiadomo, że u niewielkiej grupy osób wrażliwych na ten naturalnie występujący składnik, powoduje ona odwracalną toksyczność wątroby.

„I stąd ostrzeżenie dla wielbicieli cynamonu, by nie przesadzać ze spożyciem kasji”, jak twierdzi Angela Ginn, szkoleniowiec ds. cukrzycy.

Lecz co znaczy „nie przesadzać”? Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności zaleca osobom wrażliwym przyjmowanie ilości nie większej niż jedna łyżeczka na dobę. Lecz większość ludzi nigdy nie spożywa tak dużej ilości. Niemniej jednak, dla osób poszukujących korzyści leczniczych nieobciążonych ryzykiem, alternatywą będzie cynamon cejloński.

Cynamon cejloński można nabyć w sklepach specjalizujących się w handlu przyprawami, bądź w sklepach internetowych.

Autor: Elizabeth Renter

Źródła:
http://www.annfammed.org/content/11/5/452.long
http://naturalsociety.com/cinnamon-blood-sugar-try-pricier-variety/
http://naturalsociety.com/cinnamon-for-diabetes-simple-effective/
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303376904579135502891970942
http://www.npr.org/blogs/thesalt/2013/12/30/255778250/cinnamon-can-help-lower-blood-sugar-but-one-variety-may-be-best