Wyobraź sobie najwyższą koncentrację witamin, minerałów, aminokwasów i enzymów; wit. A, C, PP, E, H, K, kompleks wit. B, koenzym Q10, wapń, żelazo, fosfor, magnez, potas, siarka, miedź, cynk, jod, mangan, lit, selen i wiele, wiele innych. Następnie weź pod uwagę to, że wszystkie te składniki odżywcze występują w naturalnej, nie syntetycznej formie, a koszt ich uzyskania kształtuje się w granicach kilku złotych.

Kiełki – zawierają najbardziej skoncentrowaną zawartość składników odżywczych w przeliczeniu na jedną kalorię niż jakiekolwiek inne pożywienie. Odżywcza zawartość kiełków jest wielokrotnie większa od pierwotnej wartości pokarmowej nasion i ziaren, z których kiełkują.

Kiełki uważane są za cudowny pokarm. Gdy tylko namoczymy nasiona roślin, z nieaktywnych ziaren stają się prawdziwym bogactwem wartości odżywczych, które trudno z czymkolwiek porównać.

Czy wiesz, że gdy groch jest tylko suchym ziarnem, w ogóle nie zawiera witaminy C, ale już po 48 godzinach kiełkowania zawartość witaminy C jest w nim większa niż w świeżych pomarańczach?

Kiełki zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy, które chronią nasze DNA przed uszkodzeniami i tym samym, zapobiegają w znacznym stopniu procesom starzenia organizmu.

Kiełki brokuła pomagają chronić organizm przed rozwojem komórek rakowych. Wielu specjalistów uważa, że kiełki brokułów powinny być stałym elementem pożywienia osób chorych lub zagrożonych takimi chorobami ze względu na zawartość związku uważanego za antyrakowy. Jest nim sulforafan – jego stężenie w kiełkach jest 200 razy większe niż w samym brokule.

Kiełki są pożywieniem najbardziej zasobnym w enzymy. Kiełkujące nasiona są aż 43 razy bogatsze w enzymy niż pożywienie nie kiełkujące. Enzymy pomagają przyswoić naszemu organizmowi wartości odżywcze zawarte w pożywieniu, a jednocześnie zwiększają naszą energię i aktywność.

Sałatka przyrządzona z dodatkiem kiełków dostarcza pięć razy więcej białka, sześć razy więcej witaminy C oraz siedmiokrotnie większą ilość witamin z grupy B – w porównaniu z tradycyjnie przyrządzoną sałatką, bez ich dodawania.

Wystarczy szklany słoik, do tego dobra, przefiltrowana woda i trochę nasion, abyś co kilka dni miał porcję swoich świeżych, naturalnych suplementów. Przygotowanie kiełków do spożycia nie wymaga żadnych specjalnych zabiegów. Nie musisz ich czyścić, obierać, czy siekać. Dodatkowo, istnieje wiele sposobów na ich podanie. Najwięcej wartości odżywczych mają jednak zawsze w swojej świeżej formie – nie poddanej gotowaniu, czy smażeniu.

Źródła:
http://www.kitchengarden.co.za/
http://www.sproutman.com/index.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Sulforaphane
http://www.sproutpeople.com/