depresja-faktydlazdrowia-plMężczyźni, którzy nie dostarczają sobie wystarczających ilości folianów poprzez dietę, mogą być bardziej podatni na depresję, jak pokazują badania naukowe.

Foliany przede wszystkim występują w zielonych warzywach liściastych, cytrusach, fasoli oraz innych warzywach strączkowych, wątrobie i drożdżach (włączając w to alkohol „domowej roboty” i żywe kultury drożdży). Kwas foliowy natomiast (syntetyczna forma folianów) jest przetwarzany w ciele przez wątrobę w foliany (aktywną biologicznie postać), które sprawują wiele kluczowych funkcji w utrzymaniu zdrowia człowieka. Wysokie poziomy folianów we krwi we wczesnych etapach ciąży, są szczególnie kluczowe, aby zapobiegać pewnym wadom wrodzonym u dziecka.

Już w latach 70-tych XX wieku badania wykazały, że pacjenci psychiatryczni z depresją mieli znacząco niższe poziomy folianów we krwi niż pacjenci bez depresji. Z kolei wiele nowszych badań bardziej dogłębnie zbadało tę zależność.

Badania przeprowadzone w 2003 roku wykazały, że uczestnicy, którzy przyjmowali bardzo mało kwasu foliowego w ramach swojej diety, mieli o 67% wyższe ryzyko rozwoju depresji w porównaniu z osobami, które spożywały wysokie jego dawki. Co więcej, uczestnicy z niskim spożyciem kwasu foliowego mieli silniejsze objawy depresji niż pacjenci z depresją i wyższym spożyciem kwasu foliowego.

Duży przegląd badań – przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu York’u i Szkoły Medycznej Hull York (University of York and Hull York Medical School ) – obejmujący 11 odrębnych badań i w sumie 15 315 osób wykazał, że niskie poziomy folianów we krwi były w znaczącym stopniu powiązane z wyższymi wskaźnikami depresji.

Nowsze badania wykazały jednak, że witamina B9 (foliany) może ostatecznie mieć znaczący wpływ wyłącznie na nastrój mężczyzn, a nie kobiet.

W jednym z badań – przeprowadzonym przez naukowców z Międzynarodowego Centrum Medycznego Japonii (International Medical Center of Japan) oraz Narodowego Instytutu Zdrowia i Odżywiania (National Institute of Health and Nutrition), opublikowanym w magazynie Nutrition w 2007 roku – naukowcy ocenili spożycie i objawy depresji u 517 dorosłych ze średnią wieku 43 lata. Podczas gdy mniej więcej równy procent mężczyzn i kobiet uczestniczących w badaniu cierpiał na depresję, wyższy poziom folianów we krwi był powiązany z mniejszą depresją wyłącznie u mężczyzn.

Wpływ folianów wśród mężczyzn był wręcz uderzający.

Uczestnicy z wyższym średnim spożyciem witaminy B9 mieli 50% mniejsze prawdopodobieństwo objawów depresji niż mężczyźni z najniższym spożyciem.

„Chociaż wymaganych jest więcej badań, aby potwierdzić przyczynę powiązania, zmiana diety, która podniesie poziom folianów może być ważną strategią w zapobieganiu depresji” – zaznaczyli naukowcy.

Odkrycia te zostały wsparte późniejszym badaniem, przeprowadzonym przez naukowców z Narodowego Instytutu Starzenia (National Institute on Aging) i opublikowanym w magazynie Journal of Nutrition w 2010 roku. Naukowcy wykazali, że wśród 1 681 uczestników w wieku 30-64 lat, mężczyźni z wyższym poziomem spożycia witaminy B9 mieli znacząco mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia depresji niż ci z niższym jej spożyciem. Żaden efekt nie został odnotowany w przypadku kobiet.

Źródła:

http://www.naturalnews.com/039868_folate_mens_health_depression.html
http://www.vitasearch.com/get-clp-summary/38785
http://www.foundhealth.com/depression/depression-and-folate
http://www.nutraingredients.com/Research/Folate-may-reduce-depression-symptoms-for-men-says-study
http://chriskresser.com/clinic/about
http://www.naturalnews.com/033273_folate_folic_acid.html
http://ods.od.nih.gov/factsheets/Folate-HealthProfessional/